09.05.2020 |

#HokejDoma: Cvičení pro brankáře - AGILITY, KOORDINAČNÍ CVIČENÍ II.

9. díl série, kterou brankářská komise ve spolupráci s profesionálními regionálními trenéry brankářů připravila pro období, kdy jsou zavřené zimáky, se zaměřuje na rychlost a obratnost gólmanů všech věkových kategorií. 11. května se otevírají další sportoviště, a tak tato cvičení mohou mladí hokejisté zkoušet nejen doma, ale i v tělocvičně.

V devátém dílu se dostáváme do závěrečných cvičení pro brankáře všech kategorií v rychlostních a obratnostních prvcích. Agilita bývá často spojována vlastnostmi jako obratnost, schopnost vyražení, zastavení nebo změny směru. Schopnost brankáře v tréninku intenzivně a efektivně měnit směr pohybu těla v jeho návaznosti na následující pohybovou a herní/tréninkovou činnost.

Agilita vyžaduje od brankáře během pohybu regulování pohybu v těžišti jeho těla, optimální síla trupu a zapojení středu těla umožňuje brankářům převést energii z chodidla nohou do horní části těla a přenos energie z horní části zpět dolů. Brankáři mají po celou dobu pod kontrolou pohyb svého těla. Velice důležitou složkou při a do tréninku agility, kdy pracujeme na zlepšení této dovednosti, je Flexibilita-Pružnost. Flexibilita umožní našim brankářům při tréninku agility přesouvat a reagovat pohybem těla efektivním způsobem. Častou chybou bývá zaměnění si Agility s tréninkem Rychlosti, v tréninku také může docházet v návaznosti na maximální koncentraci na daný cvik v přílišné křečovitosti a ztuhlosti pohybu. V neposlední řadě pracujeme podobným způsobem jako v předešlých dílech na nastavení obtížností cvičení od těch nejjednodušších po obtížnější.

Základní pokyny:

  • starší brankáři už vychází ze základního postoje, který drží po celou dobu, co provádí cvičení, paže drží před tělem
  • mladší brankáři vychází z podřepu a uvolněného postoje, není podmínkou, aby drželi paže jako v brankářském postoji (viz video, paže mohou mít uvolněné, ale před tělem)
  • brankář neustále sleduje hru před sebou, má zvednutou hlavu. Pro zpestření můžeme volit např. matematické úlohy, které v průběhu cvičení hlásíme brankáři, čímž zapojujeme do cvičení i jinou činnost
  • kuželky obíháme jak z levé strany, tak z pravé
  • opět můžeme volit jak zrakové, tak sluchové podněty
  • pokládání tenisáků: brankáři mohou reagovat na povel, na jakou stranu volí obrat směrem k tenisákům, eventuálně kotrmelec, leh, sud....
  • Při otočce jde první hlava, aby co nejrychleji brankář určil volné terčíky
  • Při otočkách nezapomínáme střídat strany (levá, pravá), nebo reagujeme na signál. Pro zdatnější brankáře můžeme volit hmatový signál (obrat je na stranu, kam byl položen první tenisák)
  • Při přenášení tenisáku střídáme ruce. Zvedáme a pokládáme tenisák jak levou, tak pravou rukou (popřípadě můžeme zvednout levou, položit pravou a opačně)
  • volíme různé varianty dráhy a náročnost, dle věku a dovedností brankáře