Agility - dynamická silová obratnost

Také trénink agility by měl patřit do náplně brankářské přípravy na suchu. Dovolte mi citaci z knihy Luďka Bukače: Intelekt, učení, dovednosti & koučování, co je myšleno pojmem agility:

"Agilita, stejně tak jako síla, rychlost a koordinace utváří motorický potenciál. V etapě ranného nebo počátečního růstu cvičení využívají průpravné zpevňovací a silově - obratnostní gymnastické prvky. Jedná se o cvičení koordinační a silově - akrobatická.

V pozdějších fázích výkonnostního růstu doporučujeme používat specifická balanční cvičení. Ta napodobují pohybově náročné komplexy včleňované na malém prostoru do lokomoce (změny směrů, náhlá zpomalolvání a zrychlování, zastavení a starty, změny poloh, těžiště, postojů, obraty a otočky atd.).

Specifická balanční cvičení zaměřená na opěrnou motoriku vyžadují současné aktivování mentální kontroly (alternativy a rozhodování). Kondiční persistenci dynamičnosti podněcuje aerobně-silový trénink. Obzvláštní význam pro rozvoj agility mají balanční cvičení.

Agilita je exaktně neměřitelná. V pohybu je ovšem výrazně vidět. Výhodné metabolické tkáňové klima je homeostatické klidné či tolerující prostředí. Dalším předpokladem je rychlost mobilizace kratinfosfátového mechanizmu. Nedílnou součástí je svalová, kloubní a šlachová flexibilita."

Autor: Pavel Kněžický

Dokumenty ke stažení

Příklady cvičení na rozvoj agility I.